Hos oss møter du noen som forstår hvor fortvilende det er å oppdage feil med bilen. Vi har solid erfaring med heving av bilkjøp og erstatning. Vår kombinasjon av juridisk kompetanse og stor interesse for bil gir deg gode forutsetninger for å få en god løsning i din sak.
Det er enkelt å komme i gang!
Du kontakter oss på telefon, epost eller kontaktskjema. Vi svarer som oftest veldig raskt.
Ingen forpliktelser.
Vi vurderer din sak, helt kostnadsfritt. Vi sjekker om du kan få dekket advokatkostnader gjennom bilforsikringen din.
Vi håndterer saken din med mål om å heve kjøpet av bilen, kreve erstatning eller tilsvarende løsning.
Å oppdage alvorlige feil på bilen kan føles som en skuffelse og medføre stor usikkerhet. Mange frykter at det blir både dyrt og komplisert å få hevet kjøpet.
Vi sørger for en trygg og effektiv prosess fra første klage til endelig løsning. I de fleste saker kan forsikringen dekke mesteparten av kostnadene, slik at du unngår unødvendig økonomisk belastning.
Se «Ofte stilte spørsmål» for å finne ut hva du har krav og rett på — og få svar på mange av de andre spørsmålene du trolig har.
Ta kontakt med oss for hjelp til å lfå til en god løsning!
Se hvordan vi går gjennom hele løpet
- og det lille som kreves fra din side!
Vi vurderer saken din for å se om du har en sak
Avtale mellom oss inngås. Vi søker dekning i din forsikring
Vi etterspør dokumenter som du sender oss
Krav fremmes. Forhandlinger. Eventuelt domstol.
Utsagn fra tidligere kunder
Fikk rask og god hjelp etter ett uheldig bilkjøp. Saken løste seg fort og selger godtok heving av kjøpet. Anbefaler advokatkontoret på det sterkeste.
"Fikk god hjelp da min datter hadde kjøpt bruktbil «som den er». Hun brukte alle sine sparepenger på denne bilen som hadde vesentlige feil og mangler. Det var en elbil der ladeporten til hjemmelader ikke virket blant annet. En stor takk til advokat Grothe som kunne fortelle at det ble ulovlig å selge bil «som den er» fra 1.januar 2024. Vi har reklamasjonsrett i to år, også i forbindelse med privatsalg. Har bilen vesentlige mangler kan man kreve å få kjøpet hevet. Gjennom veiledning og hjelp fra Grothe fikk vi hevet kjøpet, veldig takknemlig for den hjelpen vi fikk! Tusen takk!"
"Advokat som gjør grundig arbeid, takler fortvilt klient, men han vet hva han gjør, ting tar iblant bare bittelitt tid. Skulle det bli behov igjen, nøler vi ikke, da det blir Grothe 👍"
Vår advokat bruker inntil 30 minutter gratis og gir deg vurdering av hvordan din sak stiller seg. Ingen forpliktelser - kun tydelige svar som gir klarhet.
Prosessen starter med en innledende konsultasjon der vi vurderer saken din og ser på hva du ønsker bistand til. Vi blir sammen enige om hva vi gjør videre i saken. Videre gang i saken kan være å fremme et krav og forhandle med selger. Dersom selger ikke går med på noen alminnelig løsning, så kan vi bringe saken inn for domstolene.
Se siden Priser for mer informasjon og svar på dette. På den siden vil du også få informasjon om hvordan din forsikring i mange saker vil kunne dekke mesteparten av utgiftene til advokat.
Ja, vi tilbyr en gratis saksvurdering på inntil 30 minutter for å vurdere om vi kan hjelpe deg med din sak.
Hvor lang tid det tar å løse en sak vil avhenge av flere ting. Dersom partene blir enige om en løsning raskt, så vil saken kunne løses relativt fort. I de tilfellene hvor saken må inn for domstolene, så vil det kunne ta betydelig lengre tid.
Vi kommuniserer vanligvis med epost eller telefon. Vi anbefaler å benytte epost, da skriftlig korrespondanse gjør det enklere å huske og kunne se tilbake på hva som er kommunisert.
Vi tilbyr juridisk bistand over hele landet. Dialogen foregår digitalt via epost og telefon. Dette gjør det mulig for oss å bistå deg uansett hvor du befinner deg.
Det er viktig å reklamere raskt til selger, skrive hva som er feil ved bilen og hva du krever. Dersom det går for lang tid før man reklamerer vil man kunne miste retten til å kreve for eksempel erstatning, prisavslag og heving av bilkjøpet.
Har selger tilbudt seg å rette mangler ved bilen (avhjelp) og reparasjon skjer innen rimelig tid, så vil selger i utgangspunktet ha rett til å reparere bilen for deg kostnadsfritt.
Har du krevd å heve kjøpet av bilen, forespurt om prisavslag eller erstatning? Avviser selger fortsatt ditt krav? Vi hjelper deg med reklamasjon, fremme krav om å heve kjøpet, prisavslag eller erstatning, og forsøke å finne en minnelig løsning med selger. Om nødvendig bringer vi saken inn for domstolene.
I de sakene der selger ikke vil imøtekomme ditt krav eller utbedre feilen, vil saken i en del tilfeller kunne løses av at advokaten tar kontakt med selger.
Avviser selger en minnelig løsning og det ikke oppnås enighet, så kan saken bringes inn for domstolene. Bringes saken inn for domstolene, pålegges motparten å inngi et tilsvar til forliksrådet/tingretten. Inngir ikke motparten tilsvar til domstolen så vil du vanligvis få automatisk medhold i ditt krav om heve kjøpet av bilen, erstatning eller prisavslag.
Vi sørger for å ivareta dine interesser, og hjelper deg med å vurdere risikoen for eventuelle saksomkostninger. Vår erfaring viser at bilforsikringer i mange saker vil kunne dekke mesteparten av advokatutgiftene, slik at du kun betaler en egenandel.
Nekter selger å rette feil og mangler, så kan det være nødvendig å fremme andre krav som heving, prisavslag eller erstatning for mangler. Vi hjelper deg med kontakten med selger og fremme krav. Vi hjelper deg også med videre bistand i saken.
Ja, ved vesentlige mangler ved bilen vil du kunne kreve heving av kjøpet og kreve pengene tilbake.
Heving av bilkjøp betyr at partenes plikter og rettigheter etter avtalen faller bort. Dersom kjøpsavtalen allerede er gjennomført - selger har mottatt kjøpesummen og kjøper har mottatt bilen - så kan hver av partene kreve det motsatte tilbakeført. Forenklet sagt så betyr heving av bilkjøp: Selger tar bilen tilbake og kjøper får tilbake kjøpesummen.
Heving kan være aktuelt i de tilfellene der det foreligger en vesentlig mangel ved bilen. Se hvilke feil og mangler som gir grunnlag for heving av bilkjøp.
For å kunne kreve heving av bilkjøpet må det foreligge en vesentlig mangel ved bilen. Det må blant annet foreligge vesentlige og større avvik fra det som er avtalt mellom kjøper og selger. Noen eksempler på hva som kan være vesentlige mangler:
Send oss din beskrivelse og få gratis saksvurdering av vår advokat - helt uforpliktende.
I en del saker kan prisavslag være aktuelt. Prisavslag etter bilkjøp betyr at kjøper får avslag i prisen fordi bilen har en mangel som gjør at den er mindre verdt. Vilkåret for prisavslag er at det foreligger en mangel ved bilen. Har bilen en mangel som gjør at bilens verdi reduseres med 20%, så skal prisavslaget tilsvare denne verdireduksjonen.
Erstatning kan kreves der kjøper er påført et økonomisk tap som følge av mangel ved bilen. Erstatning kan også kreves i tillegg til for eksempel heving. Typiske eksempler der det kan være aktuelt å kreve erstatning er: Utgifter til undersøkelse av bilen, utgifter til reparasjon av bilen, utgifter til leiebil, utgifter til sakkyndig og reiseutgifter.
Se hvilke tilfeller der prisavslag og erstatning for mangler ved bilen kan være aktuelt.
For å kunne kreve prisavslag eller erstatning må det foreligge en kjøpsrettslig mangel ved bilen. Det må blant annet foreligge avvik fra det som er avtalt mellom kjøper og selger. Noen eksempler på hva som kan være mangler:
Ring oss nå på 957 09 424 eller send oss melding med din beskrivelse og få gratis saksvurdering, helt uforpliktende, fra vår advokat som er spesialisert inn kjøpslov og bilrelaterte tvistesaker.
Med riktig juridisk bistand kan du få hjelp med å finne en løsning med selger, kreve heving av bilkjøpet, eller kreve erstatning eller prisavslag. Vi forstår at det kan være vanskelig å kjempe mot en vanskelig bilforhandler eller selger. Vi yter en god innsats for et best mulig resultat og sørger for at du ikke må stå alene mot en selger som avviser kravet ditt. Hvordan komme i kontakt med en advokat om din sak? Send oss din beskrivelse og få gratis saksvurdering - helt uforpliktende.
I de fleste bilsaker dekker forsikringen mesteparten av advokatutgiftene dine mot at du betaler en egenandel. For at forsikringen skal dekke rettshjelp må det foreligge en tvist. Det må foreligge en reklamasjon og selger må helt eller delvis ha avvist reklamasjonen. Du finner mer informasjon om dette på siden Priser.
Dette vil kunne avhenge av flere ting. Dersom man blir enig om en avtale med selger relativt raskt, så vil du kunne få oppgjør ganske fort. I de tilfellene der saken må inn til domstolene og man vinner saken, så vil motparten vanligvis få en frist på to uker til å betale i henhold til dommen.
Har du kjøpt bil, båt eller andre kjøretøy av forhandler og selv er forbruker, så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Denne loven gir bedre rettigheter for kjøper.
Har du kjøpt bil, båt eller andre kjøretøy av en privatperson eller selv er næringsdrivende, da er det kjøpsloven som gjelder. I denne loven står partene mer fritt til å avtale det de ønsker.
Dine rettigheter ved kjøp av bruktbil følger av kjøps- og forbrukerkjøpsloven. Rettigheter kan være retten til å reklamere over mangler og kreve for eksempel heving eller erstatning for mangler ved bilen. Vi hjelper deg med dine rettigheter!
Dette vil avhenge av blant annet avtalen mellom deg og selger og din forsikring. Har du motorskadeforsikring så vil forsikringen i en del tilfeller kunne dekke lånebil i et visst antall dager.
Start med å reklamere skriftlig til selgeren på epost. Reklamasjon bør skje så raskt som mulig og du må skrive hva du reklamerer over og hva du krever. For eksempel prisavslag, erstatning eller heving. Har du ikke reklamert til selger enda og er usikker på hva du skal skrive? Vi hjelper deg med reklamasjon til selger og videre bistand i saken.
Den absolutte reklamasjonsfristen er normalt to til fem år. Dette avhenger av om forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven regulerer kjøpet. Den vanlige fristen for å gi beskjed om en mangel ved bilen, den relative reklamasjonsfristen, er vanligvis "innen rimelig tid". Dette er en ganske kort frist. Det er derfor viktig å være rask med reklamasjon og gi skriftlig beskjed til selger om mangler ved bilen og hva du krever.
Ta kontakt og vi vil hjelpe deg med klarhet i alle dine spørsmål.
Vi benytter inntil 30 min. gratis og gir deg klarhet i din sak.
Du får som regel svar innen et par timer – alltid innen 12 timer.