Heve bilkjøp eller kreve erstatning? Vår advokat hjelper deg

Heve bilkjøp eller kreve erstatning? Vår advokat hjelper deg

Vi forstår hvor skuffende det er når bilen du gledet deg til bare fører med seg trøbbel. Det koster både tid, penger og overskudd. Vi står på for at du skal få en løsning som føles rettferdig – og som lar deg legge saken bak deg.

Slik får du hjelp til heving av bilkjøp, erstatning eller prisavslag

Vi har flere års erfaring med bilrelaterte tvister, og en sterk personlig interesse for kjøretøy. Du får en advokat som kjenner både det tekniske og det juridiske – og som jobber for deg og dine rettigheter gjennom hele prosessen.

Vi vet at det kan være både frustrerende og uoversiktlig når bilkjøpet ikke går som forventet. Derfor gjør vi det så enkelt som mulig å få hjelp. Nedenfor finner du svar på mange av spørsmålene du trolig sitter med – og oversikt over de fire stegene i saksgangen.

Første steg er enkelt: Ring oss eller send en kort beskrivelse via kontaktskjemaet, så ser vi raskt på om du har en sak – helt gratis og uten forpliktelser.

Ring for gratis saksvurdering

Hva menes egentlig med heving av bilkjøp?

Heving av bilkjøp betyr at partenes plikter og rettigheter etter avtalen faller bort. Dersom kjøpsavtalen allerede er gjennomført - selger har mottatt kjøpesummen og kjøper har mottatt bilen - så kan hver av partene kreve det motsatte tilbakeført. Forenklet sagt så betyr heving av bilkjøp: Selger tar bilen tilbake og kjøper får tilbake kjøpesummen.

Heving kan være aktuelt i de tilfellene der det foreligger en vesentlig mangel ved bilen. Se mer nedenfor om heving og ulike typetilfeller lengre ned på siden.

Når har man heller krav på prisavslag og erstatning?

I en del saker kan prisavslag være aktuelt. Prisavslag etter bilkjøp betyr at kjøper får avslag i prisen fordi bilen har en mangel som gjør at den er mindre verdt. Vilkåret for prisavslag er at det foreligger en mangel ved bilen. Har bilen en mangel som gjør at bilens verdi reduseres med 20%, så skal prisavslaget tilsvare denne verdireduksjonen.

Erstatning kan kreves der kjøper er påført et økonomisk tap som følge av mangel ved bilen. Erstatning kan også kreves i tillegg til for eksempel heving. Typiske eksempler der det kan være aktuelt å kreve erstatning er: Utgifter til undersøkelse av bilen, utgifter til reparasjon av bilen, utgifter til leiebil, utgifter til sakkyndig og reiseutgifter.

Se mer nedenfor om ulike typetilfeller der prisavslag og erstatning for mangler ved bilen kan være aktuelt.

Gjør dette dersom du har krav på heving av bilkjøp, erstatning eller prisavslag

Reklamer raskt til selger dersom dette ikke er gjort. Les mer om dette nedenfor. Send oss en kort beskrivelse av din sak. Vår advokat vil gi deg en vurdering på hvordan han ser at din sak stiller seg, og med råd om neste steg. Trykk her for å beskrive saken din, og få svar innen kort tid. Helt uforpliktende.

Hva er typiske mangler som kan gi grunnlag for å kreve prisavslag eller erstatning?

For å kunne kreve prisavslag eller erstatning må det foreligge en kjøpsrettslig mangel ved bilen. Det må blant annet foreligge avvik fra det som er avtalt mellom kjøper og selger. Noen eksempler på hva som kan være mangler:

  • Problemer med motor og girkasse. Dette kan være alt fra startproblemer til totalhavari av motor eller girkasse.
  • Elektronikkproblemer. Problem med elektronikk kan være at funksjoner ved bilen ikke fungerer som dørlåsing, motorstyring eller startsperre.
  • Selger har gitt feil informasjon om bilens servicehistorikk. Er det opplyst fra selger at bilen har full servicehistorikk, og bilen har kun fått noen få servicer? Da kan dette utgjøre en mangel.
  • Skjult rust. Dette kan være rust som har vært forsøkt skjult. For eksempel rust som er lakkert over.
  • Selger har tilbakeholdt opplysninger om skader og kollisjonsskader på bilen. Har bilen hatt kollisjonsskader må selger opplyse om dette.

Ring oss nå på 957 09 424 eller send oss melding med din beskrivelse og få gratis saksvurdering,  helt uforpliktende, fra vår advokat som er spesialisert inn kjøpslov og bilrelaterte tvistesaker.

Hva er typiske mangler som kan gi grunnlag for å kreve heving av bilkjøpet?

For å kunne kreve heving av bilkjøpet må det foreligge en vesentlig mangel ved bilen. Det må blant annet foreligge vesentlige og større avvik fra det som er avtalt mellom kjøper og selger. Noen eksempler på hva som kan være vesentlige mangler:

  • Motorhavari eller andre større mangler ved bilens motor
  • Girkassehavari eller andre større mangler ved bilens girkasse  
  • Større rustskader. For eksempel understell eller karrosseri der deler er sterkt angrepet av rust som ikke var synlig for kjøper.
  • Defekt fremdriftsbatteri
  • Juks med kilometerstand og rammenummer
  • Flere mindre mangler kan også etter en helhetsvurdering gi grunnlag for heving av bilkjøpet. Dette forutsatt at manglene til sammen er vesentlige.  

Send oss din beskrivelse og få gratis saksvurdering av vår advokat - helt uforpliktende.

Viktig å reklamere raskt for å avklare mulige løsninger

Det er viktig å reklamere raskt til selger, skrive hva som er feil ved bilen og hva du krever. Dersom det går for lang tid før man reklamerer vil man kunne miste retten til å kreve for eksempel erstatning, prisavslag og heving av bilkjøpet.

Har selger tilbudt seg å rette mangler ved bilen (avhjelp) og reparasjon skjer innen rimelig tid, så vil selger i utgangspunktet ha rett til å reparere bilen for deg kostnadsfritt.

Har du krevd å heve kjøpet av bilen, forespurt om prisavslag eller erstatning? Avviser selger fortsatt ditt krav? Vi hjelper deg med reklamasjon, fremme krav om å heve kjøpet, prisavslag eller erstatning, og forsøke å finne en minnelig løsning med selger. Om nødvendig bringer vi saken inn for domstolene.

Hva skjer dersom selger ikke vil samarbeide?

I de sakene der selger ikke vil imøtekomme ditt krav eller utbedre feilen, vil saken i en del tilfeller kunne løses av at advokaten tar kontakt med selger.

Avviser selger en minnelig løsning og det ikke oppnås enighet, så kan saken bringes inn for domstolene. Bringes saken inn for domstolene, pålegges motparten å inngi et tilsvar til forliksrådet/tingretten. Inngir ikke motparten tilsvar til domstolen så vil du vanligvis få automatisk medhold i ditt krav om heve kjøpet av bilen, erstatning eller prisavslag.

Vi sørger for å ivareta dine interesser, og hjelper deg med å vurdere risikoen for eventuelle saksomkostninger. Vår erfaring viser at bilforsikringer i mange saker vil kunne dekke mesteparten av advokatutgiftene, slik at du kun betaler en egenandel.

Hva du kan vinne på å ta kontakt med advokat?

Med riktig juridisk bistand kan du få hjelp med å finne en løsning med selger, kreve heving av bilkjøpet, eller kreve erstatning eller prisavslag. Vi forstår at det kan være vanskelig å kjempe mot en vanskelig bilforhandler eller selger.  Vi yter en god innsats for et best mulig resultat og sørger for at du ikke må stå alene mot en selger som avviser kravet ditt. Hvordan komme i kontakt med en advokat om din sak? Send oss din beskrivelse og få gratis saksvurdering - helt uforpliktende.

Hvorfor velge vår advokat?

  • God bilforståelse: Vår advokat har en stor interesse for bil og kjøretøy og vil kunne bruke dette sammen med gode kunnskaper om kjøpslovgivningen.
  • Personlig oppfølging: Du får rask, forståelig og personlig oppfølging, slik at du vet hva som skjer til enhver tid.
  • Flere års erfaring: Vi har flere års erfaring med tvistesaker innen bil, både ved kjøp og salg mellom privatpersoner og fra forhandler. Vi vil kunne rådgi deg i din sak.

Få dekket mesteparten av advokatutgiftene

I de fleste bilsaker dekker forsikringen mesteparten av advokatutgiftene dine mot at du betaler en egenandel. For at forsikringen skal dekke rettshjelp må det foreligge en tvist. Det må foreligge en reklamasjon og selger må helt eller delvis ha avvist reklamasjonen. Du finner mer informasjon om dette på siden Priser.

Ta kontakt for en gratis uforpliktende saksvurdering

Når du kontakter oss for en gratis saksvurdering på inntil 30 minutter, vurderer vi saken din basert på det du har sendt oss. Mener du at du kan få hevet bilkjøpet, motta erstatning eller kreve utbedring fra selger? Vi gir deg svar.

Vi hjelper deg med å fremme krav og forsøke å løse saken i minnelighet. Oppnås ikke en minnelig løsning kan vi hjelpe deg med å bringe saken inn for domstolene. Få rådgiving og hjelp – ring oss eller send oss en melding. Vi svarer deg gratis og uforpliktende.

gratis vurdering av saken din i dag

Usikker på saken din?
Send en kort beskrivelse, og få en gratis vurdering. Få et godt beslutningsgrunnlag uten forpliktelser.
Vi benytter inntil 30 minutter per saksvurdering

Få Gratis saksvurdering

Slik går vi frem

Se hvordan vi tar deg gjennom hele løpet
- og det lille som kreves fra din side!

1

Gratis vurdering

Vi vurderer saken din for å se om du har en sak

Check Icon - Law Firm Webflow Template
30 min. uforpliktende
Check Icon - Law Firm Webflow Template
Avklare saksmuligheter
2

Forberedelser

Avtale mellom oss inngås. Vi søker dekning i din forsikring

Check Icon - Law Firm Webflow Template
Inngå avtale
Check Icon - Law Firm Webflow Template
Dekning forsikring
3

Dokumentasjon

Vi etterspør dokumenter som du sender oss

Check Icon - Law Firm Webflow Template
Dokumentoversikt
Check Icon - Law Firm Webflow Template
Sende oss dokumenter
4

Krav og oppgjør

Krav fremmes. Forhandlinger. Eventuelt domstol.

Check Icon - Law Firm Webflow Template
Fremme krav. Løsning eller domstol
Check Icon - Law Firm Webflow Template
Løsning / vinner saken -> oppgjør
4

Løsning / domstol

Vurdere krav. Forhandlinger. Eventuelt domstol.

Check Icon - Law Firm Webflow Template
Vurdere krav. Løsning / domstol
Check Icon - Law Firm Webflow Template
Løsning m/kjøper, evt. domstol

Ofte stilte spørsmål

Hvordan foregår prosessen?

Prosessen starter med en innledende konsultasjon der vi vurderer saken din og ser på hva du ønsker bistand til. Vi blir sammen enige om hva vi gjør videre i saken. Videre gang i saken kan være å fremme et krav og forhandle med selger. Dersom selger ikke går med på noen alminnelig løsning, så kan vi bringe saken inn for domstolene.

Hva koster det å engasjere en advokat hos dere?

Se siden Priser for mer informasjon og svar på dette. På den siden vil du også få informasjon om hvordan din forsikring i mange saker vil kunne dekke mesteparten av utgiftene til advokat.

Tilbyr dere en gratis førstegangskonsultasjon?

Ja, vi tilbyr en gratis saksvurdering på inntil 30 minutter for å vurdere om vi kan hjelpe deg med din sak.

Hvor lang tid tar en typisk sak å løse?

Hvor lang tid det tar å løse en sak vil avhenge av flere ting. Dersom partene blir enige om en løsning raskt, så vil saken kunne løses relativt fort. I de tilfellene hvor saken må inn for domstolene, så vil det kunne ta betydelig lengre tid.

Hvordan kommuniseres det underveis i saken?

Vi kommuniserer vanligvis med epost eller telefon. Vi anbefaler å benytte epost, da skriftlig korrespondanse gjør det enklere å huske og kunne se tilbake på hva som er kommunisert.

Hvor i landet tilbyr dere juridisk bistand?

Vi tilbyr juridisk bistand over hele landet. Dialogen foregår digitalt via epost og telefon. Dette gjør det mulig for oss å bistå deg uansett hvor du befinner deg.

Har jeg krav på lånebil mens saken behandles?

Dette vil avhenge av blant annet avtalen mellom deg og selger og din forsikring. Har du motorskadeforsikring så vil forsikringen i en del tilfeller kunne dekke lånebil i et visst antall dager.

Hvor lang tid tar det før jeg får oppgjøret?

Dette vil kunne avhenge av flere ting. Dersom man blir enig om en avtale med selger relativt raskt, så vil du kunne få oppgjør ganske fort. I de tilfellene der saken må inn til domstolene og man vinner saken, så vil motparten vanligvis få en frist på to uker til å betale i henhold til dommen.

Hvilken lov gjelder for min sak?

Har du kjøpt bil, båt eller andre kjøretøy av forhandler og selv er forbruker, så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Denne loven gir bedre rettigheter for kjøper.

Har du kjøpt bil, båt eller andre kjøretøy av en privatperson eller selv er næringsdrivende, da er det kjøpsloven som gjelder. I denne loven står partene mer fritt til å avtale det de ønsker.

Hva er mine rettigheter ved kjøp av bruktbil?

Dine rettigheter ved kjøp av bruktbil følger av kjøps- og forbrukerkjøpsloven.  Rettigheter kan være retten til å reklamere over mangler og kreve for eksempel heving eller erstatning for mangler ved bilen. Vi hjelper deg med dine rettigheter!

Hvordan går jeg frem for å klage på feil eller mangler ved kjøretøyet?

Start med å reklamere skriftlig til selgeren på epost. Reklamasjon bør skje så raskt som mulig og du må skrive hva du reklamerer over og hva du krever. For eksempel prisavslag, erstatning eller heving. Har du ikke reklamert til selger enda og er usikker på hva du skal skrive? Vi hjelper deg med reklamasjon til selger og videre bistand i saken.

Hva er reklamasjonsfristen for kjøp av kjøretøy?

Den absolutte reklamasjonsfristen er normalt to til fem år. Dette avhenger av om forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven regulerer kjøpet. Den vanlige fristen for å gi beskjed om en mangel ved bilen, den relative reklamasjonsfristen, er vanligvis "innen rimelig tid". Dette er en ganske kort frist. Det er derfor viktig å være rask med reklamasjon og gi skriftlig beskjed til selger om mangler ved bilen og hva du krever.

Kan jeg kreve tilbake pengene ved vesentlige mangler ved bilen?

Ja, ved vesentlige mangler ved bilen vil du kunne kreve heving av kjøpet og kreve pengene tilbake.

Hva gjør jeg hvis selgeren nekter å rette opp feil og mangler?

Nekter selger å rette feil og mangler, så kan det være nødvendig å fremme andre krav som heving, prisavslag eller erstatning for mangler. Vi hjelper deg med kontakten med selger og fremme krav. Vi hjelper deg også med videre bistand i saken.

Fant du ikke spørsmålet ditt?

Se alle spørsmål og svar eller ta kontakt og vi vil hjelpe deg med klarhet i alle dine spørsmål.

Skriv til oss og få gratis saksvurdering

Gi en kort beskrivelse av saken din og få kjapt svar på hvordan din saker stiller seg.

Foretrekker du å ringe eller epost?

Melding sendt.
Vi vil svare deg snarlig.
Normalt sett i løpet av neste arbeidsdag.
Oops! Something went wrong.