Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på spørsmål vi ofte mottar

Generelle spørsmål

Hvordan foregår prosessen?

Prosessen starter med en innledende konsultasjon der vi vurderer saken din og ser på hva du ønsker bistand til. Vi blir sammen enige om hva vi gjør videre i saken. Videre gang i saken kan være å fremme et krav og forhandle med selger. Dersom selger ikke går med på noen alminnelig løsning, så kan vi bringe saken inn for domstolene.

Hva koster det å engasjere en advokat hos dere?

Se siden Priser for mer informasjon og svar på dette. På den siden vil du også få informasjon om hvordan din forsikring i mange saker vil kunne dekke mesteparten av utgiftene til advokat.

Tilbyr dere en gratis førstegangskonsultasjon?

Ja, vi tilbyr en gratis saksvurdering på inntil 30 minutter for å vurdere om vi kan hjelpe deg med din sak.

Hvor lang tid tar en typisk sak å løse?

Hvor lang tid det tar å løse en sak vil avhenge av flere ting. Dersom partene blir enige om en løsning raskt, så vil saken kunne løses relativt fort. I de tilfellene hvor saken må inn for domstolene, så vil det kunne ta betydelig lengre tid.

Hvordan kommuniseres det underveis i saken?

Vi kommuniserer vanligvis med epost eller telefon. Vi anbefaler å benytte epost, da skriftlig korrespondanse gjør det enklere å huske og kunne se tilbake på hva som er kommunisert.

Hvor i landet tilbyr dere juridisk bistand?

Vi tilbyr juridisk bistand over hele landet. Dialogen foregår digitalt via epost og telefon. Dette gjør det mulig for oss å bistå deg uansett hvor du befinner deg.

Bil

Må jeg reklamere til selger?

Det er viktig å reklamere raskt til selger, skrive hva som er feil ved bilen og hva du krever. Dersom det går for lang tid før man reklamerer vil man kunne miste retten til å kreve for eksempel erstatning, prisavslag og heving av bilkjøpet.

Har selger tilbudt seg å rette mangler ved bilen (avhjelp) og reparasjon skjer innen rimelig tid, så vil selger i utgangspunktet ha rett til å reparere bilen for deg kostnadsfritt.

Har du krevd å heve kjøpet av bilen, forespurt om prisavslag eller erstatning? Avviser selger fortsatt ditt krav? Vi hjelper deg med reklamasjon, fremme krav om å heve kjøpet, prisavslag eller erstatning, og forsøke å finne en minnelig løsning med selger. Om nødvendig bringer vi saken inn for domstolene.

Hva skjer dersom selger ikke vil samarbeide?

I de sakene der selger ikke vil imøtekomme ditt krav eller utbedre feilen, vil saken i en del tilfeller kunne løses av at advokaten tar kontakt med selger.

Avviser selger en minnelig løsning og det ikke oppnås enighet, så kan saken bringes inn for domstolene. Bringes saken inn for domstolene, pålegges motparten å inngi et tilsvar til forliksrådet/tingretten. Inngir ikke motparten tilsvar til domstolen så vil du vanligvis få automatisk medhold i ditt krav om heve kjøpet av bilen, erstatning eller prisavslag.

Vi sørger for å ivareta dine interesser, og hjelper deg med å vurdere risikoen for eventuelle saksomkostninger. Vår erfaring viser at bilforsikringer i mange saker vil kunne dekke mesteparten av advokatutgiftene, slik at du kun betaler en egenandel.

Hva om selgeren nekter å rette opp feil og mangler?

Nekter selger å rette feil og mangler, så kan det være nødvendig å fremme andre krav som heving, prisavslag eller erstatning for mangler. Vi hjelper deg med kontakten med selger og fremme krav. Vi hjelper deg også med videre bistand i saken.

Kan jeg kreve tilbake pengene ved vesentlige mangler?

Ja, ved vesentlige mangler ved bilen vil du kunne kreve heving av kjøpet og kreve pengene tilbake.

Hva menes egentlig med heving av bilkjøp?

Heving av bilkjøp betyr at partenes plikter og rettigheter etter avtalen faller bort. Dersom kjøpsavtalen allerede er gjennomført - selger har mottatt kjøpesummen og kjøper har mottatt bilen - så kan hver av partene kreve det motsatte tilbakeført. Forenklet sagt så betyr heving av bilkjøp: Selger tar bilen tilbake og kjøper får tilbake kjøpesummen.

Heving kan være aktuelt i de tilfellene der det foreligger en vesentlig mangel ved bilen. Se hvilke feil og mangler som gir grunnlag for heving av bilkjøp.

Hvilke mangler gir grunnlag for heving av bilkjøp?

For å kunne kreve heving av bilkjøpet må det foreligge en vesentlig mangel ved bilen. Det må blant annet foreligge vesentlige og større avvik fra det som er avtalt mellom kjøper og selger. Noen eksempler på hva som kan være vesentlige mangler:

  • Motorhavari eller andre større mangler ved bilens motor
  • Girkassehavari eller andre større mangler ved bilens girkasse  
  • Større rustskader. For eksempel understell eller karrosseri der deler er sterkt angrepet av rust som ikke var synlig for kjøper.
  • Defekt fremdriftsbatteri
  • Juks med kilometerstand og rammenummer
  • Flere mindre mangler kan også etter en helhetsvurdering gi grunnlag for heving av bilkjøpet. Dette forutsatt at manglene til sammen er vesentlige.  

Send oss din beskrivelse og få gratis saksvurdering av vår advokat - helt uforpliktende.

Når har man heller krav på prisavslag og erstatning?

I en del saker kan prisavslag være aktuelt. Prisavslag etter bilkjøp betyr at kjøper får avslag i prisen fordi bilen har en mangel som gjør at den er mindre verdt. Vilkåret for prisavslag er at det foreligger en mangel ved bilen. Har bilen en mangel som gjør at bilens verdi reduseres med 20%, så skal prisavslaget tilsvare denne verdireduksjonen.

Erstatning kan kreves der kjøper er påført et økonomisk tap som følge av mangel ved bilen. Erstatning kan også kreves i tillegg til for eksempel heving. Typiske eksempler der det kan være aktuelt å kreve erstatning er: Utgifter til undersøkelse av bilen, utgifter til reparasjon av bilen, utgifter til leiebil, utgifter til sakkyndig og reiseutgifter.

Se hvilke tilfeller der prisavslag og erstatning for mangler ved bilen kan være aktuelt.

Hva gir grunnlag for prisavslag eller erstatning?

For å kunne kreve prisavslag eller erstatning må det foreligge en kjøpsrettslig mangel ved bilen. Det må blant annet foreligge avvik fra det som er avtalt mellom kjøper og selger. Noen eksempler på hva som kan være mangler:

  • Problemer med motor og girkasse. Dette kan være alt fra startproblemer til totalhavari av motor eller girkasse.
  • Elektronikkproblemer. Problem med elektronikk kan være at funksjoner ved bilen ikke fungerer som dørlåsing, motorstyring eller startsperre.
  • Selger har gitt feil informasjon om bilens servicehistorikk. Er det opplyst fra selger at bilen har full servicehistorikk, og bilen har kun fått noen få servicer? Da kan dette utgjøre en mangel.
  • Skjult rust. Dette kan være rust som har vært forsøkt skjult. For eksempel rust som er lakkert over.
  • Selger har tilbakeholdt opplysninger om skader og kollisjonsskader på bilen. Har bilen hatt kollisjonsskader må selger opplyse om dette.

Ring oss nå på 957 09 424 eller send oss melding med din beskrivelse og få gratis saksvurdering,  helt uforpliktende, fra vår advokat som er spesialisert inn kjøpslov og bilrelaterte tvistesaker.

Hva du kan vinne på å ta kontakt med advokat?

Med riktig juridisk bistand kan du få hjelp med å finne en løsning med selger, kreve heving av bilkjøpet, eller kreve erstatning eller prisavslag. Vi forstår at det kan være vanskelig å kjempe mot en vanskelig bilforhandler eller selger.  Vi yter en god innsats for et best mulig resultat og sørger for at du ikke må stå alene mot en selger som avviser kravet ditt. Hvordan komme i kontakt med en advokat om din sak? Send oss din beskrivelse og få gratis saksvurdering - helt uforpliktende.

Hva dekker forsikringen min?

I de fleste bilsaker dekker forsikringen mesteparten av advokatutgiftene dine mot at du betaler en egenandel. For at forsikringen skal dekke rettshjelp må det foreligge en tvist. Det må foreligge en reklamasjon og selger må helt eller delvis ha avvist reklamasjonen. Du finner mer informasjon om dette på siden Priser.

Hvor lang tid tar det før jeg får oppgjøret?

Dette vil kunne avhenge av flere ting. Dersom man blir enig om en avtale med selger relativt raskt, så vil du kunne få oppgjør ganske fort. I de tilfellene der saken må inn til domstolene og man vinner saken, så vil motparten vanligvis få en frist på to uker til å betale i henhold til dommen.

Hvilken lov gjelder for min sak?

Har du kjøpt bil, båt eller andre kjøretøy av forhandler og selv er forbruker, så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Denne loven gir bedre rettigheter for kjøper.

Har du kjøpt bil, båt eller andre kjøretøy av en privatperson eller selv er næringsdrivende, da er det kjøpsloven som gjelder. I denne loven står partene mer fritt til å avtale det de ønsker.

Hvorfor velge vår advokat?

  • God bilforståelse: Vår advokat har en stor interesse for bil og kjøretøy og vil kunne bruke dette sammen med gode kunnskaper om kjøpslovgivningen.
  • Personlig oppfølging: Du får rask, forståelig og personlig oppfølging, slik at du vet hva som skjer til enhver tid.
  • Flere års erfaring: Vi har flere års erfaring med tvistesaker innen bil, både ved kjøp og salg mellom privatpersoner og fra forhandler. Vi vil kunne rådgi deg i din sak.

Hva er mine rettigheter ved kjøp av bruktbil?

Dine rettigheter ved kjøp av bruktbil følger av kjøps- og forbrukerkjøpsloven.  Rettigheter kan være retten til å reklamere over mangler og kreve for eksempel heving eller erstatning for mangler ved bilen. Vi hjelper deg med dine rettigheter!

Har jeg krav på lånebil mens saken behandles?

Dette vil avhenge av blant annet avtalen mellom deg og selger og din forsikring. Har du motorskadeforsikring så vil forsikringen i en del tilfeller kunne dekke lånebil i et visst antall dager.

Hvordan klager man på feil eller mangler?

Start med å reklamere skriftlig til selgeren på epost. Reklamasjon bør skje så raskt som mulig og du må skrive hva du reklamerer over og hva du krever. For eksempel prisavslag, erstatning eller heving. Har du ikke reklamert til selger enda og er usikker på hva du skal skrive? Vi hjelper deg med reklamasjon til selger og videre bistand i saken.

Hva er reklamasjonsfristen for kjøp av kjøretøy?

Den absolutte reklamasjonsfristen er normalt to til fem år. Dette avhenger av om forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven regulerer kjøpet. Den vanlige fristen for å gi beskjed om en mangel ved bilen, den relative reklamasjonsfristen, er vanligvis "innen rimelig tid". Dette er en ganske kort frist. Det er derfor viktig å være rask med reklamasjon og gi skriftlig beskjed til selger om mangler ved bilen og hva du krever.

Båt

Hva om selgeren nekter å rette opp feil og mangler?

Nekter selger å rette feil og mangler, så kan det være nødvendig å fremme andre krav som heving, prisavslag eller erstatning for mangler. Vi hjelper deg med kontakten med selger og fremme krav. Vi hjelper deg også med videre bistand i saken.

Hvor lang tid tar det før jeg får oppgjøret?

Dette vil kunne avhenge av flere ting. Dersom man blir enig om en avtale med selger relativt raskt, så vil du kunne få oppgjør ganske fort. I de tilfellene der saken må inn til domstolene og man vinner saken, så vil motparten vanligvis få en frist på to uker til å betale i henhold til dommen.

Hvilken lov gjelder for min sak?

Har du kjøpt bil, båt eller andre kjøretøy av forhandler og selv er forbruker, så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Denne loven gir bedre rettigheter for kjøper.

Har du kjøpt bil, båt eller andre kjøretøy av en privatperson eller selv er næringsdrivende, da er det kjøpsloven som gjelder. I denne loven står partene mer fritt til å avtale det de ønsker.

Hvordan klager man på feil eller mangler?

Start med å reklamere skriftlig til selgeren på epost. Reklamasjon bør skje så raskt som mulig og du må skrive hva du reklamerer over og hva du krever. For eksempel prisavslag, erstatning eller heving. Har du ikke reklamert til selger enda og er usikker på hva du skal skrive? Vi hjelper deg med reklamasjon til selger og videre bistand i saken.

Hva er reklamasjonsfristen for kjøp av kjøretøy?

Den absolutte reklamasjonsfristen er normalt to til fem år. Dette avhenger av om forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven regulerer kjøpet. Den vanlige fristen for å gi beskjed om en mangel ved bilen, den relative reklamasjonsfristen, er vanligvis "innen rimelig tid". Dette er en ganske kort frist. Det er derfor viktig å være rask med reklamasjon og gi skriftlig beskjed til selger om mangler ved bilen og hva du krever.

Andre kjøretøy

Hva om selgeren nekter å rette opp feil og mangler?

Nekter selger å rette feil og mangler, så kan det være nødvendig å fremme andre krav som heving, prisavslag eller erstatning for mangler. Vi hjelper deg med kontakten med selger og fremme krav. Vi hjelper deg også med videre bistand i saken.

Hvor lang tid tar det før jeg får oppgjøret?

Dette vil kunne avhenge av flere ting. Dersom man blir enig om en avtale med selger relativt raskt, så vil du kunne få oppgjør ganske fort. I de tilfellene der saken må inn til domstolene og man vinner saken, så vil motparten vanligvis få en frist på to uker til å betale i henhold til dommen.

Hvilken lov gjelder for min sak?

Har du kjøpt bil, båt eller andre kjøretøy av forhandler og selv er forbruker, så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Denne loven gir bedre rettigheter for kjøper.

Har du kjøpt bil, båt eller andre kjøretøy av en privatperson eller selv er næringsdrivende, da er det kjøpsloven som gjelder. I denne loven står partene mer fritt til å avtale det de ønsker.

Hvordan klager man på feil eller mangler?

Start med å reklamere skriftlig til selgeren på epost. Reklamasjon bør skje så raskt som mulig og du må skrive hva du reklamerer over og hva du krever. For eksempel prisavslag, erstatning eller heving. Har du ikke reklamert til selger enda og er usikker på hva du skal skrive? Vi hjelper deg med reklamasjon til selger og videre bistand i saken.

Hva er reklamasjonsfristen for kjøp av kjøretøy?

Den absolutte reklamasjonsfristen er normalt to til fem år. Dette avhenger av om forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven regulerer kjøpet. Den vanlige fristen for å gi beskjed om en mangel ved bilen, den relative reklamasjonsfristen, er vanligvis "innen rimelig tid". Dette er en ganske kort frist. Det er derfor viktig å være rask med reklamasjon og gi skriftlig beskjed til selger om mangler ved bilen og hva du krever.

Annen kjøpsrett

Hva om selgeren nekter å rette opp feil og mangler?

Nekter selger å rette feil og mangler, så kan det være nødvendig å fremme andre krav som heving, prisavslag eller erstatning for mangler. Vi hjelper deg med kontakten med selger og fremme krav. Vi hjelper deg også med videre bistand i saken.

Hvor lang tid tar det før jeg får oppgjøret?

Dette vil kunne avhenge av flere ting. Dersom man blir enig om en avtale med selger relativt raskt, så vil du kunne få oppgjør ganske fort. I de tilfellene der saken må inn til domstolene og man vinner saken, så vil motparten vanligvis få en frist på to uker til å betale i henhold til dommen.

Hvilken lov gjelder for min sak?

Har du kjøpt bil, båt eller andre kjøretøy av forhandler og selv er forbruker, så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Denne loven gir bedre rettigheter for kjøper.

Har du kjøpt bil, båt eller andre kjøretøy av en privatperson eller selv er næringsdrivende, da er det kjøpsloven som gjelder. I denne loven står partene mer fritt til å avtale det de ønsker.

Pengekrav

Hvor lang tid tar det før jeg får oppgjøret?

Dette vil kunne avhenge av flere ting. Dersom man blir enig om en avtale med den som skylder deg penger, vil du kunne få oppgjør ganske fort. I de tilfellene der saken må oversendes til namsfogden eller til domstolene og man vinner saken, så vil det kunne ta betydelig lengre tid.

Hvordan går jeg frem for å inndrive et utestående krav?

Start med en skriftlig purring til den som skylder deg penger. Hvis dette ikke fører frem så kan vi ta kontakt med den som skylder deg penger. Vi kan også oversende kravet til inndrivelse hos Namsfogden eller bringe saken inn for domstolene.

Hva er foreldelsesfristen for pengekrav?

Vanligvis er foreldelsesfristen tre år, men dette kan variere avhengig av typen krav.

Hva om den som skylder deg penger ikke har penger til å betale kravet?

Hvis den som skylder deg penger ikke har penger til å betale kravet, kan det finnes flere løsninger. Det kan for eksempel inngås en nedbetalingsavtale eller komme frem til en annen løsning med den som skylder deg penger. Kravet kan også på nærmere vilkår tvangsinndrives.

Kan jeg kreve forsinkelsesrenter når betalingen er forsinket?

Ja, du kan ha rett til å kreve forsinkelsesrenter i henhold til forsinkelsesrenteloven. Vi hjelper deg med å kreve forsinkelsesrenter.

Arbeidsrett

Har du mottatt en usaklig oppsigelse fra arbeidsgiver?

Arbeidsgiver må ha saklig grunn for å si opp en arbeidstaker. Arbeidsmiljøloven er en lov som skal verne arbeidstaker mot usaklige oppsigelser. Du kan ved usaklig oppsigelse på nærmere vilkår kreve å få jobben tilbake eller kreve erstatning for økonomisk tap.

Har du mottatt urettmessig avskjed fra arbeidsgiver?

Vilkårene for avskjed er strenge og det er kun i grove tilfeller at det kan gis avskjed. Arbeidsmiljøloven er en lov som skal verne arbeidstaker mot blant annet urettmessig avskjed.  Urettmessig avskjed kan kjennes ugyldig av retten. Urettmessig avskjed kan også gi rett på erstatning.

Har du mottatt en endringsoppsigelse?

En endringsoppsigelse er en oppsigelse av eksisterende arbeidsavtale med tilbud om en ny.  Arbeidsgiver må ha saklig grunn for å foreta en endringsoppsigelse. Ved endringsoppsigelse gjelder de samme reglene som ved ordinær oppsigelse.

Andre fagområder

Hva er avtale- og kontraktsrett?

Kontraktsretten regulerer forholdet mellom partene når avtalen er inngått. For eksempel hva en kjøper kan gjøre gjeldende ved kontraktsbrudd. Avtaleretten har nær sammenheng med kontraktsrett og inneholder blant annet prinsipper om at avtaler skal holdes, avtalefrihet og lojalitetsprinsippet. Har du signert en kontrakt ved kjøp av ny bil eller lignende? Vil du ut av kontrakten? Da kan dette være spørsmål om tolkning av kontrakten og ofte vil du kunne forhandle med selger om for eksempel bruddgebyr.

Hva er husleietvister?

En husleietvist er uenighet mellom leietaker og utleier om blant annet vilkårene i en husleieavtale. Dette kan være uenighet om depositum, om det er påført skader utover normal bruksslitasje på husrommet, oppsigelse mm. Vi bistår deg.

Hva er parkeringsrett?

Parkeringsrett er et spesialfelt innen veitrafikkretten. Fra dagliglivet kjenner man til kontrollsanksjoner (ileggelse for å parkere i strid med skilter mm.) og parkeringsgebyr (gebyr for å parkere på fortau, sykkelvei, stans forbudt, parkering forbudt mm.) Dersom du mener at kontrollsanksjonen eller parkeringsgebyret er feil og dette er en prinsippsak for deg, så kan vi bistå deg med blant annet å klage på disse.

Har du fått avslag på søknad om parkeringstillatelse for forflytningshemmede?

Vi kan bistå deg med å klage på avslaget fra kommunen. Advokat Grothe har tidligere erfaring fra en kommune med å behandle mange slike søknader om parkeringstillatelse for forflytningshemmede og klager over avslag. Ta kontakt dersom du trenger bistand med å klage på denne type vedtak eller klage på avslag på andre vedtak.

Fått avslag på andre vedtak fra kommune eller stat?

Vi kan bistå deg med å klage på avslag fra stat eller kommune. Ta kontakt dersom du trenger bistand med å klage på denne type vedtak.

Tvist etter salg av bil og kjøretøy

Har du solgt bil eller et annet kjøretøy og mottatt reklamasjon fra kjøper?

Har du solgt bil eller et annet kjøretøy som f.eks. båt, mc, traktor og mottatt reklamasjon over feil og mangler? Da kan vi bistå deg med å forhandle og finne en løsning med kjøper eller avslå reklamasjonen. Et spørsmål vil være hva som er avtalt i kjøpekontrakten. Hva sier loven om kjøpers krav? Dette kan ofte være komplisert å forstå. Ta kontakt for bistand.

Hva er reklamasjonsfristen?

Den vanlige (relative) reklamasjonsfristen er reklamasjon innen rimelig tid. Den absolutte reklamasjonsfristen er vanligvis to til fem år avhengig av tingen og hvilken lov som regulerer kjøpet.

Har du mottatt krav om heving, prisavslag eller erstatning fra kjøper?

Har kjøper kommet med krav om heving av kjøpet eller krav om erstatning eller prisavslag? Er du uenig i kravet og ønsker å avvise reklamasjonen? Vi kan bistå deg med juridisk bistand og veilede deg innen kjøps- og forbrukerkjøpsloven.

Har du mottatt forliksklage og pålegg om tilsvar?

Vi kan bistå deg med å inngi tilsvar, forhandle med kjøper og eventuelt bistå deg i forliksrådet.

Har du mottatt stevning og pålegg om tilsvar?

Vi kan bistå deg med å inngi tilsvar, forhandle med kjøper og eventuelt bistå deg i tingretten.

Ta kontakt

Få presise lettforståelige svar i løpet av kort tid - uansett hva du spør oss om.

Foretrekker du telefon eller epost?

Skriv til oss

Tilgjengelig nå
Melding sendt.
Vi vil svare deg snarlig.
Normalt sett i løpet av neste arbeidsdag.
Oops! Something went wrong.